DEBATT

Brua over Bjørnafjorden blir på om lag 5,5 km og er planlagt som ein kombinasjon av sideforankra flytebru og skråkabelbru. Brua går frå Kaldafoss nord på Reksteren i Tysnes kommune til Gulholmane sør for Røtinga i Bjørnafjorden kommune der vegen fortset i ein 7,7 km lang tunnel. Brua vert Noregs lengste bru, og verdas lengste flytebru. Store skip passerer i sør, medan hurtigbåt passerer under nordre del av brua.
Det er galskap å sløse penger for å ødelegge verdifull vestlandsnatur, mener Sofie Marhaug (Rødt).

Sløseri + naturødeleggelser = Hordfast

Pengene sitter løst når lobbyister og politikere vil ødelegge naturen.

Enten det er bilistene eller staten som skal stå for finansieringen, så er det altså ikke grenser for hva man kan tillate seg når det kommer til Hordfast – monsterbroen som skal gå tvers over Bjørnafjorden. Prislappen for Hordfast vokser stadig: Det nyeste anslaget for prosjektet er 53,7 milliarder kroner.

Tilhengerne av prosjektet vil argumentere med at Hordfast er mer lønnsomt enn andre samferdselsprosjekter. Dette er et av problemene med bompenger som finansieringsmetode. I stedet for at politikere tvinges til å prioritere mellom samferdselsprosjektene på bakgrunn av prosjektenes fulle og hele kostnad, kan de reelle utgiftenes skyves under bompengeteppet.

Det andre og kanskje aller største problemet er at naturkostnadene på ingen måte blir tatt hensyn til. Å sette en prislapp på naturen er vanskelig, for ikke å si umulig. Men dette kan ikke være en unnskyldning for å ødelegge naturen, for å fortsette å bygge den ned bit-for-bit. Regnskogen på Tysnes, som vil bli skadelidende hvis Hordfast bygges, er for verdifull til å ofres på motorveiens alter.

Det nyeste fremstøtet fra Hordfast-tilhengerne består i å bygge opp et nytt lobbyselskap kalt Stavanger2Bergen AS. I BA kunne vi nylig lese at byrådet i Bergen er i sonderinger med sjefslobbyist for Hordfast, Øyvind Halleraker. De fleste eierne skal ifølge avisen ha tegnet aksjer for 100.000 kroner.

Allerede er det brukt over 2 milliarder bare på å planlegge Hordfast.

Summene av offentlige midler pumpet inn i denne lobbyvirksomheten, i kombinasjon med de enorme investeringsmidlene som må til for både å planlegge og realisere Hordfast, forteller meg at det ikke er grenser for sløseri når naturen skal bygges ned. Da er det tut og kjør. Det er ingen bekymret Nikolai Astrup (Høyre) som advarer mot uvettig pengebruk.

Når vi i tillegg vet at Vestland er et av de stedene i landet med størst behov for rassikring på eksisterende veier, er pengebruken sjokkerende. Vestland alene trenger 23,6 milliarder kroner til rassikring og 19,5 milliarder kroner til vedlikeholdsetterslep på fylkesveiene. I dette perspektivet fremstår investeringer i Hordfast ekstra perverst!

Noen må snart dra i nødbremsen. Det er galskap å sløse penger for å ødelegge verdifull vestlandsnatur. Bergen bør ikke kjøpe seg opp i Øyvind Hallerakers lobbyselskap! Flere ganger har bystyret sagt nei til Hordfast, mens Naturvernforbundet i Hordaland gang på gang har advart mot de store naturødeleggelsene prosjektet vil innebære. Også LO Vestland har vært mot å prioritere Hordfast.

Likevel får pengestrømmen fortsette. Det er på overtid å sette ned foten både nasjonalt og lokalt, gjennom å stanse sløseriet og heller ta vare på vestlandsnaturen.

Powered by Labrador CMS